torsdag 2 mars 2017

DVD: Death Sentence

Ah. Hämnarfilm. Vigilantefilmer. Det kan man aldrig få för många av. Det finns något perverst tillfredställande med att se filmer om sammanbitna karlar som tar lagen i egna händer och rensar upp bland slöddret. En gång satt jag på en krog i Landskrona, när det kom fram en kille och sa "Du jobbar med film, va?". Ja sa förstås ja, varpå han frågade om jag hade tillgång till rekvisita. Vaddå för rekvisita? Jo, han var på jakt efter en ljuddämpare. Pistol hade han redan. Jag kunde förstås inte fixa en ljuddämpare, och även om jag kunde, skulle han inte få låna en, men jag frågade vad han skulle ha den till. Svaret var självklart: han planerade att rensa upp i stan. Vilket jag i och för sig kan förstå. Jag föreslog att han skulle vaddera insidan av en petflaska, vilket han redan funderat på.

Men självklart kan man inte gå runt och rensa upp i realiteten. Det går ju inte. Och det är just därför det är så bra med action- och vigilantefilmer. Vi får se folk som verkligen gör det vi inte kan göra i verkligheten. Bra folk. Som Charles Bronson i DEATH WISH-filmerna (varav trean - den där han mejar ner punkare och påhejas av judiska pensionärer - är bäst). THE PUNISHER med Dolph Lundgren (nej, inte den där andra med Thomas Jane). Eller varför inte Christina Lindberg i THRILLER - EN GRYM FILM?

I DEATH SENTENCE är det lite oväntat Kevin Bacon som har huvudrollen. Han spelar en "vanlig kille" med fru och barn, och han har aldrig någonsin varit i slagsmål eller avfyrat ett skott. Men så en dag, eller om det nu var kväll, hamnar Bacon och hans son (Ägg?) i vägen för ett kriminellt gäng som utför ett brutalt rån. Det bär sig inte bättre än att grabben dödas.

Polisen utreder, men kommer ingenvart. Så vad gör Bacon då? Vad tror ni? Precis: han reser till nordfranska kusten, där han slår sig ner och skriver en generationsroman och målar akvareller.

Nej, det gör han inte alls. Han börjar luska i fallet själv, och kommer snart gänget på spåren. Han skaffar vapen av John Goodman, som är fantastiskt sleazy. Och så blir det våld. Blodigt våld. Bacon blir mer och mer besatt och snart rakar han skallen och blir något slags Travis Bickle.

DEATH SENTENCE är regisserad av ynglingen James Wan. Wan är mest känd för att han gjorde den första SAW. Och så gjorde han den pissusla DEAD SILENCE. DEATH SENTENCE är väl det bästa han har åstadkommit. Det är en tuff film, stenhård - men den håller väl inte riktigt ändå ut. Jag vet inte riktigt vad det är, men det är något som fattas. Kanske är det en coolhetsfaktor hos Bacon? Kanske är det det, att filmen har en tendens att bli mer drama än actionfilm? Jag vet inte. Och Bacon är lite för duktig på allting för att vara en "vanlig kille".

Ett par scener är fantastiska, bland annat en jakt genom ett parkeringshus. Och våldet är splattrigt och bra. Skurkarna är också slemmiga och vidriga och förtjänar nackskott allihop. Jag såg filmen på en amerikansk DVD-utgåva för några månader sedan, den innehöll betydligt mer extramaterial än den svenska utgåvan.
DEATH SENTENCE är godkänd. Men inte mer.









Skriven: 2008-07-20